بَاب
التَّشْدِيدِ
فِي ذَلِكَ
53. Kadınların Camiye
Çıkmalarını Yasaklayan Hadisler
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
يَحْيَى بْنِ
سَعِيدٍ عَنْ
عَمْرَةَ بِنْتِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
أَنَّهَا
أَخْبَرَتْهُ
أَنَّ
عَائِشَةَ
زَوْجَ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَتْ لَوْ
أَدْرَكَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا أَحْدَثَ
النِّسَاءُ
لَمَنَعَهُنَّ
الْمَسْجِدَ
كَمَا
مُنِعَهُ
نِسَاءُ
بَنِي إِسْرَائِيلَ
قَالَ يَحْيَى
فَقُلْتُ
لِعَمْرَةَ
أَمُنِعَهُ
نِسَاءُ
بَنِي
إِسْرَائِيلَ
قَالَتْ
نَعَمْ
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in zevcesi aişe (r.anha) şöyle demiştir: Eğer Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) kadınların (süslenme, giyinme ve koku sürünmeden yana) ihdas
ettiklerini görseydi, İsrail oğullarının kadınlarının men edildiği gibi onları
mescide çıkmaktan men ederdi.
(Sened'de adı geçen)
Yahya, Amra'ya; "İsrail oğullarının kadınları men edildiler mi idi?"
dedim, O da "evet" cevabını
verdi, demiştir.
Diğer tahric: Buhari,
ezan; Müslim, salat; Tirmizi, cum'a; Muvatta, kıble
AÇIKLAMA: Şarih Aynî' özellikle Mısır kadınlarının ihdas
ettikleri birçok bid'at ve munkeratı sayarak "Eğer Hz.Aişe(r.anha)
buzamanın kadınlarının yaptıkları bid'at ve münkeratı görseydi, onların
çıkmasını daha şiddetli bir şekilde red ederdi" demektedir.
Hafız
İbn Hacer el-Askalanî, bazı kişilerin Hz. Aişe'nin sözüne dayanarak
kadınlarının mescide çıkmalarını kayıtsız şartsız men etmeyi caiz gördüklerini,
fakat bunun doğru olmadığını söyler. Çünkü Askalanî'nin ifadesine göre, Hz.
Aişe hükmü bir şarta bağlamıştır. Yani "Eğer Resulullah kadınların bu
yaptıklarını görseydi men ederdi" demiştir. Demek ki Resulullah (s.a.v.)
bunları görmemiş ve onları mescide çıkmaktan men etmemiştir. Öyleyse Re-sulullah'ın
koyduğu hüküm devam etmektedir. Ayrıca Allah Teala ileride olacak olan
hadiseleri bildiği halde Nebiine kadınları mescidden men etmesini
emretmemiştir. Eğer onların yaptıkları şeyler men'e sebeb olabilecek nitelikte
şeyler olsaydı men ederdi. Askalanî'nin ifadesi kadınları mescidden men
etmenin caiz olmadığını isbatlar mahiyette devam etmektedir. Bu meselede bazı
bilgiler ve mezheblerin görüşü 565. hadisin şerhinde verilmiştir.
Hz.
Aişe'nin bu sözü, mücerred re'ye dayanarak söylenmiş bir söz değildir.
Resulullah (s.a.v.)'ın kadınları, fesada meydan vermemek için bazı dini
kaidelerden men'etmesi, 565. hadisde "Onlar zinetsiz, koku sürünmemiş
oldukları halde çıksınlar" buyurması Hz. Aişe'nin bu sözü söylemesine amil
olmuştur.